Vi kjørte 18 nautiske mil med elektriske GW 601!

Markedsansvarlig Oddvar Godø Elgvin og teknisk leder Jakob Storjord Andersson på vei til Lydløs i Arendal i GW 601. Foto: Green Waves

I sammenheng med Lydløs 2022, elbåtfestivalen i Arendal, skulle vi vise frem GW 601 og bruke demobåten vår til prøveturer på arrangementet. Men istedenfor å transportere båten med bil fra Gjeving innenfor Lyngør, der demobåten vanligvis ligger, ville markedsleder Oddvar og teknisk leder Jakob teste elbåten på langtur. Spørsmål om rekkevidde er nok det vi får mest av når folk spør om GW 601, og denne turen var hele 18 nautiske mil, eller 33 kilometer. Her kan du lese hvordan reisen gikk, forbruk og hastighet og hva de lærte av turen.

Avreise

Etter å ha pakket mat og drikke, smurt oss med solkrem og sjekket systemet og batterier om bord var vi klare for avreise fra brygga på Gjeving. Klokken 16:15 kastet vi loss og bevegde oss stille gjennom vannet. Men før vi begynte å kjøre hadde Jakob allerede kalkulert at hvis vi holder oss til 1kW forbruk og 3,5 knops hastighet ville vi bruke 5 og en halv time og ankomme Pollen i Arendal med 23% igjen på batteripakken. Det ga oss et godt utgangspunkt for hva vi kunne forvente. Og om han hadde kalkulert riktig - ja det kan du finne ut av mot slutten av teksten.

Været var heldigvis på vår side denne torsdagen, den 16. juni. Det var noe vind i de mer romslige fjordene, men vinden holdt seg for det meste mellom 2-5 m/s og temperaturen var på gode 21-23 grader før solen etterhvert forsvant bak fjellene. Ruten hadde vi allerede lagt opp på forhånd, og vi ble enige om å holde oss innaskjærs hele veien for enkelhets skyld, men også for å kunne vise oss frem til de mange hytter og hus underveis.

Dette var den planlagte ruta vi fulgte, hele veien fra Gjeving til Pollen i Arendal. Foto: Google Maps

I den behagelige og stille hastigheten på 3,5 knop fikk vi god mulighet til å nyte de vakre omgivelsene i junisola. Dette er et populært hytteområde, men også fastboende bor langs ruta med store brygger og flotte hager i vannkanten. Vi hilste både på forbipasserende båter og familier som nøt middagen i ettermiddagssola.

Etter én time hadde passert hadde vi kun brukt 16% av batteripakken, som forøvrig kun er på 10kWt. Av elektronisk utstyr om bord var det kun kartplotteren fra Raymarine som var på konstant under hele ferden. Ellers ble kjøleskapet skrudd på og av sporadisk og høytaleranlegget ble brukt noe - som trekker minimalt med strøm.

Underveis gjennom Lyngørfjorden og Tvedestrandsfjorden hilste vi på familier på bryggekantene og andre båter som også var på vannet en tur. Selv om det var en torsdags ettermiddag passerte vi flere andre båter hvor nysgjerrigheten ble pirret da de så vårt “100% elektrisk”-merke. Mange vinket og heiet på oss, mens andre satte til og med ned hastigheten for å legge seg inntil og slå av en prat. Elbåt er nytt for de fleste og rekkevidde blir fort det første de spør om. Da vi fortalte hvor langt vi hadde tenkt å kjøre fikk vi imponerte reaksjoner tilbake.

Siden vi hadde så gode værforhold klarte vi å holde forbruket på rundt 1,1kW gjennomsnittlig. Hastigheten forble 3,5 knop nesten hele reisen, men noen steder tok undervannsstrømmen tak og trakk oss enten opp eller ned i fart. 3,5 knop er en veldig fin økonomihastighet for GW 601, da maks hastighet er 6-7 knop. I den farta er det også mer lyd fra fossingen i vannet enn motoren og det oppleves som å seile uten seil. Og når maksfarten innaskjærs er 5 knop de aller fleste steder langs kysten, er det en hastighet vi kan leve godt med.

På tredje time, klokken 19:12 var vi på 58% og 50%-merket ble passert klokken 19:41 samtidig som vi passerte under broen til Arnevik. Dette betydde at vi hadde unnagjort 11,6 nautiske mil av den 18 nm lange strekningen. Så vi lå foreløpig godt an til å treffe godt på Jakobs beregning på 23% gjenværende batterikapasitet ved ankomst i Pollen i Arendal.

Etter fire timer passerte vi Arendal Havn og begynte på den lange og seige siste etappen - Tromøysund. Her kom Oddvars familie ut med egen båt for å heie oss videre, og fikk tatt noen bilder av oss - vi takker for det! Vi slo også av en lang og hyggelig god prat med en forbipasserende båt som var veldig nysgjerrig på hvordan elbåt fungerte. I Tromøysund opplevde vi at vinden tok seg noe opp, som motvind. Dette gjorde at vi måtte gå noe opp i forbruk for å holde samme hastighet.

Men Tromøysund ble også unnagjort til slutt, og Pollen i Arendal nærmet seg med stormskritt. Solen hadde gått ned bak åsene og langbuksen hadde erstattet shortsen. Vi var ved godt mot og hadde hatt en nydelig tur, men kjente samtidig på gleden av å snart være fremme, når vi passerte den femte timen.

Ankomst

Klokken ble 21:30 når vi endelig ankom Pollen i Arendal sentrum. Og hvor mye var igjen på batteripakken? Vi tittet ned på displayet og de store tallene viste 24%. 24 prosent gjenværende batterikapasitet, etter 5 timer og 15 minutter kjøretid i 3,5 knop. Jakobs beregninger var med andre ord så godt som perfekte. Vi kunne egentlig ha kjørt enda lenger, men føttene våre var ganske fornøyde med å få fast grunn å stå på etter en lang ettermiddag og kveld på sjøen.

Vi la til bryggekanten innerst i Pollen og plugget kabelen inn i et 10A støpsel. Og når vi kom tilbake til båten neste morgen var batteriene fulladet igjen og klare for to lange dager med prøveturer under Lydløs.

Vi dokumenterte hele reisen på vår Instagram Story. Trykk her for å se.

Klokken 21:30 ankom vi Pollen i Arendal med 24% gjenværende batterikapasitet. Dette bildet ble tatt rett før vi la til bryggekanten. Legg merke til “Time left” med 2,2kW forbruk. Foto: Green Waves

Vil du lese mer om GW 601 og andre kunders erfaringer med elbåten?

Forrige

Møt oss på Risør Trebåtfestival 4. - 6. august!

Neste

Vi kommer til Lydløs i Arendal 17. - 18. juni!