- Vi følte på skammen over å eie et bensinslukende monster i en tid som varsler et grønt skifte

Ingar Koren bak rattet i sin GW 601. Foto: Privat

Ingar Koren er en av våre første kunder av GW 601, som nå i 2022 kommer inn i tredje sesong med elektrisk båt. Derfor har vi tatt kontakt med han og spurt om hans reise til elektrisk glede på sjøen, og hvordan båtlivet har vært de siste to årene.

Jeg vil starte med å gjøre det klinkende klart at vi aldri har angret et sekund på at vi kjøpte GW 601. En ting er båten, en annen ting er oppfølgingen fra organisasjonen Green Waves på Gjeving - som er tuftet på familien Salomonsens maritime erfaringer gjennom 400 år – intet mindre.

Lill-Bente og jeg utgjør til daglig en oversiktlig familieorganisasjon på 2 personer. Når vi skal gå til anskaffelse av båt er det meste stort nok for oss. Men i virkeligheten er vi et back-office – kontor for 20-30 – personer med stort og smått. Denne bevisstheten ligger i bakhodet når vi skal utvikle logistikken og gjøre anskaffelser: Fleksibilitet.

Filosofi

Vi er ikke ukjent med båtlivet, men størrelsen på båtene har gått fra pram via diverse gummibåter og kajakker til en flunkende ny Bavaria 32. Seilbåten benyttet vi i mange år i friske seilaser mot spenstige destinasjoner. Så var vi båtløse i noen år. På grunn av desperat maritim abstinens, besøkte vi båtmessen på Lillestrøm i 2017. Der signerte vi kjøpekontrakt - i en halvt bevisstløs tilstand - på en innebygget hurtiggående cabincruiser 27 med skyvedører i glass og 300 HK på hekken. Eget oppholdsdekk bak. Luksus for alle penga.

Folk nøler ikke med å holde en tommel opp når vi passerer – dette i alle aldersgrupper – også solbrune og atletiske kjekkaser i Riva til 15 mill.
— Ingar Koren, eier av GW 601

Jeg hadde en dårlig følelse allerede da jeg kjørte båten hjem fra importør i 2018 – og klappet til kai her hjemme på Holmen i Asker, men latet som ingen ting. Etter 9 timers bruk var dette «eventyret» over. Lill-Bente og jeg satt oppankret i «Svartehavet» utenfor Veritas. Vi spiste et måltid i stillhet. Plutselig så vi på hverandre og hadde det samme spørsmålet på leppene: Gidder vi dette?

Da en stille kajakk gled forbi i solnedgangen slik at våre glass nesten veltet, hadde vårt psykologiske beger for lengst rent over. Dagen etter tok jeg kontakt med importøren, og ba om å få levere båten tilbake. Dette var ikke noe for oss. Å sitte inne i en innelukket båt som stengte for lenge tiltrengt sommersol var en ting. Bråk og eksos eim var noe annet. Vi følte også på skammen over å eie et bensinslukende monster i en tid som varsler et grønt skifte. Båtselgeren minnet oss om at når vi vrir om nøkkelen i en slik ny båt første gang, får vi øyeblikkelig et verditap på kr 100 000 – noe som faktisk stemte.

Late dager i GW 601. Foto: Privat

Da Green Waves kom på banen i media, leste jeg en artikkel i DN om denne båten. Jeg likte oppsettet – og var klar for å følge opp. Da det var annonsert prøveturer i Sandvika, var vi solgt. Kontrakten ble skrevet i 2019, båten ble levert i 2020, slik at vi nå i 2022 er klar for 3. sesong.

Denne båten gir oss 100% glede og ingen sorger. På hekken står det 100% elektrisk. Folk nøler ikke med å holde en tommel opp når vi passerer – dette i alle aldersgrupper – også solbrune og atletiske kjekkaser i Riva til 15 mill. Istedenfor tommelen opp hever de glasset fylt med dyr årgangschampagne. Når noen kjører opp på siden av oss for å stille de vanlige spørsmålene om rekkevidde og hastighet, innleder jeg samtalen med å si: Jeg hører ikke noe fordi båten din bråker, noe som frembringer spontanlatter i den andre båten. Like moro hver gang. Det hender også at vi med skum rundt baugen kjører forbi andre båter med fossile egenskaper. Nesten uten unntak kan vi da konstatere sjokkerte passasjerer når de skjønner at dette smykket som passerer er et elektrisk fartøy. Det står jo svart på hvitt på hekken.

Plass til mange, og plass til enda flere. Foto: Privat

Praktisk bruk

Vi er om sommeren ofte ute med båten sammen med familie og venner. Når vi kommer til havn etter mange timer på fjorden, viser måleinstrumentet som oftest mer inn 60% batterikapasitet igjen. Så fortøyer vi båten og plugger inn stikkontakten rutinemessig. Etter ca 3 timer er båten på 100%.

Vi har ikke bare en maritim erfaring gjennom mange år. Vi skal være så ubeskjedne å si at vi på et tidlig tidspunkt så revolusjonen som ville komme innen elektrisk drift av kjøretøy. Den første elsykkelen kjøpte jeg til Lill-Bente i 2011. Senere har vi gjort flere oppdateringer. Vi var blant de første som bestilte Tesla S i Norge på nett i 2012 – med leveranse i august 2013. Da Green Waves-muligheten dukket opp i 2019, tenkte vi: Endelig, denne muligheten måtte vi gripe.

Alle om bord hører hverandre uten at noen må skrike, man hører kun lyden av rislende vann fra hekken – som en liten bekk om våren, noe vi godt kan leve med.
— Ingar Koren, eier av GW 601

Vi opplever at GW 601 lever opp til våre forventninger. Helt i starten var det noen barnesykdommer, som Salomonsen & Co ordnet på en ryddig måte, det handlet om elektronikk, programvare osv knyttet til den nye teknologien. Dette er jo mer regelen enn unntaket når man beveger seg over på ny teknologisk plattform – uansett hva man kjøper av nye tekno-produkter. 

Vi liker de designmessige løsningene ombord i båten, romsligheten, den fargemessige avstemmingen i offwhite/beige, presisjon i ratt/ror samt sittestillingen når man skal betjene styrekonsollen. Rattet er trukket med et gummiert sort og halvmykt materiale. Konsollen lar seg lett vippe bakover om man trenger å skifte brikke på GPSen eller må kontrollere elmotor/drivverk. Lett å komme til. Det er kjøleskap om bord, noe vi finner nyttig. Bak finnes en badeplattform med stige. Vi og våre barnebarn elsker denne plattformen – og jubelen står høyt når vi hører de første plaskene etter at vi har stoppet båten. Utvendige og innvendige flater er kledd med en teakdekk-imitasjon i vinyl, som vi finner svært lett å vedlikeholde. For å opprettholde og fornye glansen, tar det 5 minutter å dra over flatene med en fille innsatt med en spesialolje. På dekket foran i baugen er det en ankerbrønn med et søtt lite anker. Her trengs ingen elektrisk vinsj. 

Vannaktivitet og familiekos i GW 601. Foto: Privat

Båten er i det hele tatt svært enkel å håndtere. Vi har en ganske smal båt-bås på en flytebrygge med bredde 2.80. Her er det aldri problematisk å komme ut eller inn – heller ikke når det blåser. Responsen på gassen fremover og bakover er forbilledlig.

Om man ønsker å overnatte en og annen gang i båten, er det fullt mulig. Det følger med 2 «lemmer» som man kan legge mellom de langsgående setene, og vipps så har man en dobbeltseng. Ekstra madrass-puter i samme farge og utførelse som interiørputene for øvrig fulgte også med. Overnatting eller ikke – båten har stemningsfulle interiør-spotlights som lager magisk stemning når mørke kvelder gjør seg gjeldende i august.  Dette blir heller ikke feil.

Barna elsker alle de naturlige lydene og synsinntrykkene ute på sjøen takket være – nettopp stillheten.
— Ingar Koren, eier av GW 601

Det er deilig å dra ut med båten. Motoren er helt silent. Alle om bord hører hverandre uten at noen må skrike, man hører kun lyden av rislende vann fra hekken – som en liten bekk om våren, noe vi godt kan leve med. Vi kan også glede oss over at vi lett kan høre måkeskrikene. Vi har funnet ut at også måker er ålreite dyr i relevant kontekst. Hva hadde sjølivet vært uten dem?

Etter at de mest hyperaktive barnebarna hadde gjennomlevet sine sorgprosesser over at båten dessverre hverken hadde eksplosiv bråkelyd og ikke gikk i 40 knop, ser vi at barna nå elsker alle de naturlige lydene og synsinntrykkene ute på sjøen takket være – nettopp stillheten. Vi involverte dem raskt i ansvarsoppgaver om bord; styring, navigasjon, anker-bruk. Resultat: Glede og delaktighet underveis.

Barna liker å være med på oppgavene ombord. Foto: Privat

Er så alt bare fryd og gammen med GW 601? Ut fra vårt bruk vil jeg svare ja. Vi fikk levert båten med standard kalesje i 2 deler. Fremre del er høy nok til at barn kan sitte komfortabelt under tak for beskyttelse for sol eller regn. Bakre del er en såkalt havnekalesje som beskytter båten mot vær, vind, fugle-ekskrementer og støv. Fremre og bakre kalesje forbindes med hverandre ved hjelp av 2 glidelåser som er enkle å håndtere. Bakre kalesje fjernes i løpet av 2 minutter. Fremre tar 2-3 minutter ekstra. Vi fjerner den fremre kalesjen ganske sjelden. Når du som ny kunde skal velge kalesjeløsning, ville jeg bruke litt tid på å finne ut hvordan den optimale kalesjen for deg ville være. I vår families verden sitter vi voksne i bakre del av båten, mens barna ofte tar plass i fremre del. Om båten skal benyttes med mange voksne personer primært, ville jeg nok tatt av hele kalesjen når 8-10 voksne tar plass. Båten føles stor til tross for en beskjeden lengde på 20 fot.

Green Waves leverer ikke bare elbåt, men også glede! 

Tusen takk til Ingar Koren for en innholdsrik og inspirerende tekst om opplevelsen av GW 601 og elektrisk drift på sjøen!

Forrige
Forrige

Lading av elbåt er kanskje enklere enn du tror

Neste
Neste

Nå kan du forhåndsbestille GW 630X!