Lading av elbåt er kanskje enklere enn du tror

Stolper med 230V-kontakter er et vanlig syn i de aller fleste båthavner i Norge. Disse brukes til lading av elektronisk utstyr ombord, men gir det også nok strøm til en helelektrisk båt?

Vi får mange spørsmål om dette med lading av elektriske båter og hva som trengs for å kunne eie en helelektrisk båt. Derfor vil vi gi deg svarene på de siste spørsmålene du kanskje måtte ha, før du legger inn en bestilling på en GW 601, GW 630X eller velger å gå for elektrisk motor i din gamle sjekte.

Bryggestrøm

På de aller fleste bryggeanlegg i Norge i dag finnes det stolper for 230 volt (V), slik som den på bildet over. Disse har eksistert lenge, og har blitt brukt til å lade elektronisk utstyr ombord i båtene på bryggene. Her er standard farge på kontakten blå, men ser du en kontakt som er rød er det en 400V kontakt som er egnet for mer profesjonelt bruk.

Hvor mye energi du henter ut av en stikkontakt bestemmes av strømmen (ampere/A) som utstyret belaster kontakten med. Det er vanlig å ha sikringer på 10, 13 eller 16A på bryggeanlegg. Sikringen vil begrense hvor mye energi du maksimalt kan hente ut. Det betyr at om du forsøker å bruke utstyr som trenger 13A men kursen du kobler deg til er sikret med 10A vil sikringen gå. For å unngå dette vil alle våre båter kunne lades på 10A. Også vår GW 630X med inntil 3.3kW lading – men da må laderen justeres ned. Dette skjer automatisk dersom du kobler til en TYPE 2 ladestasjon – eller du kan justere dette om bord i båten.

Vi har utviklet våre båter for over-natten-lading, på samme måte som de aller fleste lader elbiler. Dette er fordi båter ligger på samme brygge hele sesongen, og man kommer alltid tilbake til samme båtplass etter endt båttur. Og ved lading over flere timer er det ikke nødvendig med høy ladehastighet og masse effekt, spesielt ikke når batteripakken om bord er mindre enn de aller fleste batteripakker i elbiler. Dermed er heller ikke hurtiglading et behov ved vanlig bruk av en elektrisk fritidsbåt.

10kWt batteripakke i en GW 601 gir deg mer enn nok strøm til en hel dag på sjøen, selv om elbilen som står på land for eksempel har 80kWt.

Laderen står ikke på land

I GW 601 og i de fleste elektrifiseringspakker vi leverer kommer det med en 1kW ombordlader og i GW 630X følger det med en 3.3kW lader. Det er en myte at “laderen” er den du kobler båten eller bilen i, det er bare en kontakt, med mindre du lader med en hurtiglader. Den egentlige laderen er installert i bilen eller om bord i båten, og det er den som bestemmer hastigheten for lading. Så når du plugger en GW 601 i en strømkontakt på bryggekanten vil laderen om bord bestemme hastigheten til 1kW og holde den hastigheten frem til batteriet er fullt.

Med 10kWt batteripakke i en GW 601 vil det da etter 10 timer med lading ved 1kW effekt bli fullt batteri. Energimengden i et batteri er altså både definert av hvor mye energi den kan levere «hele tiden» målt i kilowatt, og tiden du kan hente ut den energien i timer. Derfor defineres et batteri med kWt, hvor t-en står for time.

Lading av en GW 601 gjøres med samme type kabel som i de fleste seilbåter og effekten er ikke mer enn 1kW. Det tar da 10 timer å lade fra 0-100%.

Les også: Fem gode grunner til å kjøpe elbåt!

Trekker det for mye strøm fra bryggeanlegget?

Vi har blitt vant til at elbiler trenger store mengder strøm, og det hele tiden. Dette er fordi elbiler brukes hver dag, hele året. Elbiler har de siste årene fått større batteripakker som gir mer rekkevidde og mulighet til å holde høye hastigheter lengre. Men heldigvis er bil og båt ganske forskjellig. Med biler skal man gjerne fort frem til en destinasjon, i 110km/t, men er man ute i en fritidsbåt haster man ikke like mye. Det er ferie, du kobler av, og hastigheten er lav. Derfor kan vi med sikkerhet si at 10kWt batteripakke i en GW 601 gir deg mer enn nok strøm til en hel dag på sjøen, selv om elbilen som står på land for eksempel har 80kWt.

Ved å holde hastigheten lav når du kjører en elektrisk båt, holder du også strømforbruket ved bryggeanlegget ditt lavt.

I motsetning til en elbil brukes ikke en båt hver dag. I gjennomsnitt varer en båttur med en fritidsbåt i Norge tre timer. Med GW 601 eller GW 630X erfarer vi at det ofte er rundt 50-70% batteri igjen når man kommer inn til brygga etter en slik tur, avhengig av forbruk. Lader man til 100% med en GW 601 da, har man bare trukket rundt 5kWt fra bryggeanlegget. For å sette det i perspektiv må du kjøre elbåten i tre timer hele 40 ganger (eller 120 timer totalt) for å nå samme mengde strøm som et gjennomsnittlig månedsforbruk i en 40kvm leilighet i Norge! Så mengden strøm du trekker fra et bryggeanlegg med elektrisk båt fra Green Waves er ikke stort.

Som med elbil, får du lenger rekkevidde ved lavere hastigheter. Holder du maks fart med GW 630X, 15 knop, kan du kjøre i én time, men ved å redusere til 8 knop kan du kjøre i over 4 timer. Så ved å holde hastigheten lav når du kjører en elektrisk båt, holder du også strømforbruket ved bryggeanlegget ditt lavt og samtidig varer båtgleden om bord lenger.

Et spørsmål mange stiller seg når man skal lade en elbåt er om ladekabelen kan fortsette å være koblet i båten, selv om batteriene har blitt fulle. Med elbåter fra Green Waves er ikke det noe problem. Når batteriene blir fulle stopper laderen automatisk og det kommer ikke mer strøm til batteriene. Kabelen kan dermed stå koblet i båten i lang tid uten at det skader batteriene. I tillegg er det ingen problem å lade batteriene til 100% hver gang, da våre batterier er basert på jern-fosfat kjemi (LFP). Dette betyr at de tåler å bli fulladet uten at det svekker kapasiteten.

Tre ting å tenke på før du kjøper elektrisk båt

Vi har fått en del henvendelser om hva man bør tenke på før en kjøper elektrisk båt fra Green Waves. Derfor avslutter vi denne artikkelen med tre enkle anbefalinger du kan se på før du legger inn bestilling på våre modeller, eller elektrisk motor i din sjekte:

  1. Sjekk hvor strømkontakten er plassert i forhold til båtplassen din. Er den langt unna kan du få lenger ladekabel, men pass på at den ligger trygt og ikke er en snublefelle for andre båteiere. Husk at strømkabelen ikke bør komme i kontakt med vann.

  2. Finn ut av hvor mye strøm du får ut av kontakten. Er den 16A eller 230V er alt ok, men er den bare 10A for eksempel, vil du få noe redusert hastighet om du lader GW 630X. Dette gjelder ikke for GW 601.

  3. Leier du båtplass på et bryggeanlegg kan vi anbefale at du informerer brygge-eier om at du vurderer elektrisk båt. Da kan du fint henvise til denne artikkelen, om brygge-eieren er usikker på hva dette vil bety for strømforbruket. Har du en egen strømstolpe ved din båtplass kan det også være en idé å installere en strømmåler om eieren av bryggeanlegget er usikker på hvor stor belastningen blir.

Vi håper denne artikkelen har gjort deg noe klokere på lading av elektrisk båt! Har du flere spørsmål, sjekk gjerne ut våre svar på ofte stilte spørsmål her, eller trykk her for å ringe oss!

Forrige
Forrige

Staben vokser - Hils på våre nye ansatte!

Neste
Neste

- Vi følte på skammen over å eie et bensinslukende monster i en tid som varsler et grønt skifte