Elbåt i utleie: - Det er veldig kostnadsbesparende for oss

Leder på Tregde Ferie i Mandal, Sven Arne Thuestad, som har hatt en elektrisk båt i utleie i år. Foto: Green Waves

Når én av de åtte Skager 660-båtene til Tregde Ferie hadde behov for ny motor, kom nysgjerrigheten for elektrisk drift. Feriesenteret valgte å gå for elektrisk drivlinje av Green Waves og Sven Arne kan fortelle om gode erfaringer med elektrisk båt denne sesongen.

Det kan tenkes at Tregde Ferie er én av de lengstlevende feriesentrene i Sør-Norge med sine 50 år med drift i Mandal. I dag har anlegget blitt større enn noengang med nesten 100 hytter og leiligheter, utendørs badebasseng, badstue, restaurant, butikk og en rekke utleiebåter og andre vannaktiviteter. Her kommer det både mandalitter og folk fra andre deler av landet gjennom hele sommeren. Resten av året er det også mye internasjonale turister som kommer for et opphold, spesielt mange tyske fisketurister. Båtene deres brukes av gjester til både rekreasjon og til hobbyfiske i Mandalsområdet.

I tillegg er Tregde Ferie miljøfyrtårnsertifisert. Her har de dedikerte mennesker som jobber med nettopp miljøvennlighet og bærekraft i bedriften, og de siste årene har de gjort store investeringer for en mer miljøvennlig drift som for eksempel kun elbiler i bilparken og LED-belysning i hele anlegget. Når nå tiden kom for å bytte motor i én av båtene deres, ble det da naturlig å vurdere elektrisk motor.

El-Skageren som Tregde Ferie har hatt i utleie det siste året. Foto: Green Waves

Jeg har selv brukt båten flere ganger når jeg skal ta meg en fisketur og det er bare en nytelse.
— Sven Arne Thuestad, Tregde Ferie

Batterier uten kontrovers

- Vi syntes det var moro å se hvordan det fungerte rent teknisk og også se hvordan markedet ville ta imot en slik nyvinning. Vi søkte i markedet for å finne leverandører og da så vi Green Waves. For oss er det interessant å støtte opp om lokalt næringsliv, forteller Sven Arne og legger til at selv om det er noen timer å kjøre mellom Mandal og Gjerstad, er det viktig å velge en norsk aktør fremfør en utenlandsk aktør.

Det ble også betryggende for Sven Arne og Tregde Ferie at batteriene til Green Waves ikke inneholder det kontroversielle metallet kobolt, da det er knyttet opp mye utfordringer ved utvinning i for eksempel Kongo. Det var viktig for Sven Arne at de fikk vite hva de bestilte og hvor det kom fra, med tanke på miljøvennlighet og bærekraftig handel.

- Det er viktig å vite hvor ting kommer fra. Vi har folk her som er opptatt av dette og det er relevante spørsmål for oss. Når vi gjør en slik investering er det viktig for oss at vi gjør et miljøvennlig valg uten at vi blir beskyldt for å drive med grønnvasking. I dette tilfellet foretok vi en undersøkelse på innholdet i batteriene, at de var merket etter alle regler og at det fantes et system på at batteriene kunne gjenbrukes i fremtiden, forteller Sven Arne.

Les også: - Å kunne skli rundt uten en lyd i en kalkstein-natur med kritthvit sandbunn er en drøm!

To av de totalt 10 batteriene som Tregde Ferie har fått i sin elektriske båt. Disse er av typen LFP, lithium jern-fosfat, og inneholder ikke kobolt. Foto: Green Waves

Aldri gått tom for strøm

Siden dette er en ombygd dieselbåt er ikke skroget optimalisert for elektrisk drift. For å informere gjester som skal bruke båten har Tregde Ferie laget et skjema som skal gjennomgås med de som skal leie båten slik at man forsikrer seg om at leietaker har en forståelse for hva de leier. Det må tas hensyn til de fysiske begrensningene som finnes i motor, batteri og skrog.

- Jeg har selv brukt båten flere ganger når jeg skal ta meg en fisketur og det er bare en nytelse, sier Sven Arne med et smil.

For å forsikre seg om at gjester som leier båten ikke skal gå tom for strøm har det blitt installert to separate batteripakker om bord i båten. Én hovedbank på 15kWt og en reservebank på 10kWt, sammen med elmotoren på 10kW effekt. På denne måten kan den som bruker båten svitsje over til reservebanken hvis hovedbatteriene har gått tomme for strøm, og da ha nok strøm til å komme seg tilbake til brygga. Så langt er det ingen som har klart å tømme begge batteribankene mens de er ute på tur.

- Vi har et begrenset geografisk område de skal være innenfor når de er ute med båtene, det være diesel eller elektrisk drift. Om de bruker elbåten og nærmer seg tomt på hovedpakken, skal det være nok strøm på reservepakken for å komme seg hjem igjen, forteller Sven Arne.

Vi gir også beskjed til alle som leier båten, uansett om det er for kort eller lang tid, at den skal lades hver gang. Så det betyr at den er fulladet hele tiden
— Sven Arne Thuestad, Tregde Ferie

Sven Arne ute en tur i den elektriske båten i Mandals flotte skjærgård. Foto: Green Waves

Les også: - Det er mer arbeid å fylle diesel enn å lade båten.

Utslippsfri fiskefornøyelse

Etter denne sesongen har teamet på Tregde Ferie lært mye om utleie av elektrisk båt. Gode rutiner og grundig gjennomgang med gjestene som skal leie båten er nødvendige tiltak for å sikre trygg og sikker drift hele sommeren. Sven Arne forteller også at båten kanskje ikke leies ut til de som skal til havs for å fiske i mange timer, men heller de som er ute etter sjøørret eller naturopplevelser og ikke nødvendigvis trenger masse fisk i båten.

- Mange av våre gjester fisker på den måten at de kjører opp mot vinden, stopper motoren og driver tilbake igjen. Med en dieselbåt er det ingen som har lov til å skru av motoren, den må gå hele tiden. Men med en elbåt så bruker den ingen strøm når man setter motoren i fri. Så elbåten er mye mer miljøvennlig på den måten, og det er heller ikke noe støy og mindre forbruk på drivstoff. Det er billigere for oss nå når dieselprisen har vært oppe i 25 kroner per liter i sommer, forteller Sven Arne.

Vi kan godt tenke oss å skifte ut flere dieselmotorer med elmotorer etterhvert som behovet melder seg
— Sven Arne Thuestad

Han kan også fortelle at de er opptatte av å sjekke innom båten mens den ligger ved brygga og lader, for å dobbeltsjekke at både kabelen står godt fast i støpselet på land, og at kontakten om bord i båten ikke bare er satt inn, men også skrudd godt fast slik at den ikke faller ut.

- Vi gir også beskjed til alle som leier båten, uansett om det er for kort eller lang tid, at den skal lades hver gang. Så det betyr at den er fulladet hele tiden, sier Sven Arne.

En annen ting Tregde Ferie har erfart er at plasseringen av skjermen som monitorerer forbruk, batterikapasitet og gjenværende kjøretid kanskje skulle vært lenger opp på motorkassa og med en mer lyssterk skjerm. Dette er gode tilbakemeldinger for oss i Green Waves å få til neste gang!

Anbefales til flere aktører

Sven Arne forteller at de ikke har brukt en eneste kalori på vedlikehold av den elektriske motoren i båten, mens på alle de andre båtene de leier ut så sjekker de olje, vann og filter på rutinemessige tidspunkt.

- Det er veldig kostnadsbesparende for oss på den måten, sier Sven Arne.

Sven Arne sier også at han kunne tenke seg at flere av deres båter kan bygges om til elektrisk drift i fremtiden, men håper da at teknologien utvikler seg noe mer slik at båtene kan få bedre rekkevidde og holde høyere hastighet over tid.

- Vi kan godt tenke oss å skifte ut flere dieselmotorer med elmotorer etterhvert som behovet melder seg, sier Sven Arne.

Han tror også at det er flere feriesteder som kunne ha hatt glede av elektriske båter til utleie, men tror ikke at det er fiskebåter på Finnmarkskysten som blir valgt først.

- Det er mange av våre type anlegg i rolige farvann, som i mange vestlandsfjorder, som allerede i dag er belastet med litt for mye eksos i lufta, og til de vil det passe godt med elektrisk båt. Men elbåtene har sine bruksområder, mens dieselbåter har sine bruksområder, sier Svein Arne.

Elektrisk båt på vei ut fra det store bryggeanlegget til Tregde Ferie. Foto: Green Waves

Til slutt vil Sven Arne fortelle at han ble godt fornøyd med servicen til Green Waves. Han ble ringt opp flere ganger gjennom prosjektperioden og det ble foreslått korrigeringer i arbeidet. Det kom også anbefalinger og forslag på å gjøre utbedringer på selve båten. Det synes han var veldig fint å få gjort.

- Det ser ut til å være håndverksmessig godt gjort og innenfor det budsjettet som de totalt sett hadde gitt oss for hele ombyggingen. Så vi kan godt anbefale Green Waves for sånne type jobber, forteller han avslutningsvis

Tusen takk til Sven Arne Thuestad ved Tregde Ferie som stilte opp til intervju!

Besøk Tregde Ferie sin nettside her.

Forrige
Forrige

Vi lanserte First Wave X på METSTRADE 2022

Neste
Neste

- Det er mer arbeid å fylle diesel enn å lade båten