- Det er mer arbeid å fylle diesel enn å lade båten

Pål Try ute med sin helt nye, elektriske trebåt i Søgne. Foto: Green Waves

I begynnelsen av året fikk vi en henvendelse fra Pål Try i Søgne om å installere elektrisk drift i hans nye tresjekte, som var under bygging. I et slik smykke av en båt var det umulig å la være, og resultatet ble både vi og Pål veldig fornøyde med. I slutten av august tok vi turen til Søgne for å spørre Pål hvordan sesongen hadde vært med elektrisk drivlinje i den nye båten.

- Når jeg skulle bestemme meg for hvilken motor jeg skulle ha i båten var det stort sett Yanmar folk mente var riktig motor. Men jeg tenkte det var litt gøy å være litt annerledes enn alle andre. Jeg visste at fylkesordfører Arne Thomassen hadde fått en slik installasjon i sin trebåt så jeg ringte han og svaret jeg fikk tilbake var “Pål, du må prøve Green Waves, de er gode mennesker”, siterer Pål mens han etterligner Lillesandsdialekten. Han ville gå for noen som hadde levert elektriske motorer i slike båter før og han uttrykker at han er veldig fornøyd med oppfølgingen og det ferdige produktet.

Pål Try poserer stolt foran den vakre båten han har fått bygd. Foto: Green Waves

Tresjekta, som fikk navnet “Ja” har blitt bygget av båtbygger Svein Walvick i Mandal. Det tok tre år å få båten ferdig fordi Svein måtte bytte begge hoftene underveis i prosjektet, så Pål forteller oss at man kan se i båten hvor hoftene har blitt byttet fordi treverket er mørkere noen steder. Pål har hatt flere trebåter som alle har sunket, så denne gangen ønsket han seg en tett båt, som alltid har vært en guttedrøm. Nå har drømmen gått i oppfyllelse med denne vakre båten.

Elektrisk nostalgi

Båten er rett over 22 fot lang og er veldig romslig. Her er det to benker akterut ved rorkulten, en søt liten motorkasse som beskytter elmotoren på 10kW og hvor det også er oppbevaring for drikke og glass. Alt av batterier, sikringer og kabler er plassert perfekt oppi midtbenken som går på tvers i båten. Her ligger det 6 batterier som totalt utgjør 15kWt batterikapasitet. For å beskytte alt det elektriske og batteriene har vi også levert et stykke pleksiglass som holder regnvannet unna.

- Når man skal installere en elektrisk motor i en sånn nostalgisk båt så må man tenke på hvordan man skal gjøre det og hvordan man får skjult det godt, men den jobben Green Waves har gjort i denne båten vil jeg si er ypperste klasse. Jeg er strålende fornøyd!

Han løfter motorkassen og viser oss en elmotor som såvidt står over dørken. Det flate dekselet gjør at motoren ser ut som en flat boks, men inni er det en 3-fase AC industrimotor laget for å vare i årevis.

Til å begynne med var han skeptisk til lading og hvordan det ville fungere i praksis. Men han har installert en egen stikkontakt til båten ved hytta og det ble en enklere rutine enn han så for seg.

- Når jeg kommer i land så setter jeg i kabelen, slik man er vant til med elbil. Det er mer arbeid å fylle diesel enn det er å lade båten, rett og slett, sier Pål.

Det er stille og rolig når hummerne kommer opp i båten og de vil kose seg helt til de kommer i gryta.
— Pål Try

Se filmen om Pål Try og hans elektriske tresjekte her

Les også: - Å kunne skli rundt uten lyd i en kalkstein-natur med kritthvit sandbunn er en drøm!

Stor overraskelse på første tur

- Første turen med båten var sammen med båtbyggeren og ingen av oss hadde prøvd å kjøre elektrisk båt før. Vi heiv båten på vannet og døpte den til “Ja” og så tok vi en kjøretur. Vi var usikre på hvordan dette ville føles, men vi var veldig overrasket over hvor fort båten gikk. Den gikk over 8 knop! Vi ble også satt ut av hvor stille det var, og når vi skulle komme inn til brygga og satt den i revers skjedde det uten en lyd. Det var en gøy start, forteller Pål.

Båten brukes i dag til fornøyelse sammen med familie og venner ved familiens hytte. Rekkevidden har også blitt testet godt, med lenger turer som fra Søgne til Bragdøya og tilbake, eller fra Søgne til Mandal uten problem. For hans bruk passer det ypperlig. Pål forteller at den etterhvert også skal brukes til hummerfiske og det ser han frem til.

- Jeg tenker at det blir utrolig enkelt å fiske hummer med båten. Jeg har ca 15 timers drift på batteriene og jeg har ti hummertegner så det burde jeg rekke fint på én lading. Hummeren kommer ikke til å bli redd for båten siden den er helt stille, og det er stille og rolig når de kommer opp og de vil sikkert kose seg helt til de kommer i gryta.

Det eneste du hører er vannet som slår mot boringene og skroget mens du glir gjennom vannet. Det er bare helt ubeskrivelig.
— Pål Try

I dag brukes “Ja” mest til fornøyelse i området rundt Søgne, og Pål klarer fint en tur til Bragdøya og tilbake på én lading. Foto: Green Waves

- Se for deg en fin sommerdag med litt skumring og helt stille vann. Det eneste du hører er vannet som slår mot boringene og skroget mens du glir gjennom vannet. Det er bare helt ubeskrivelig. Diesellyden hører vi mer enn nok resten av året, stillheten hører vi mindre av enn vi burde, forteller Pål engasjert mens han ser utover vannet og gleder seg til en ny tur med el-sjekta.

Pål forteller at han gjennom alle sine år med båtglede har hatt mange bensin- og diesel-motorer. Han er glad for å slippe alt vedlikeholdet som følger med slike motorer.

- Det er stort sett en manifoil som er gåen, en forgasser som må renses eller en plugg som må byttes. Det er alltid ett eller annet. Jeg ser frem til å ikke ha det, smiler Pål.

Avslutningsvis spør vi han om han vil anbefale en slik ombygging: Da svarer han engasjert at han tror dette er noe som kan passe for de aller fleste.

- Dette kan jeg anbefale for alle som eier en saktegående båt. Her i en sjekte har vi behov for mye tyngde så da er det perfekt å ha batterier slik at den blir stabil. Det er en bra kombinasjon med elektrisk drift og lav hastighet, sier Pål.

Vi ser frem til å høre mer fra Pål Try og hans flotte opplevelser med den elektriske “Ja”, og takker for at vi fikk komme på besøk!

Forrige
Forrige

Elbåt i utleie: - Det er veldig kostnadsbesparende for oss

Neste
Neste

Opplev GW 601 på Båter i Sjøen 2022!